Doorgaan naar hoofdcontent

Actie: en associeren maar

“Wij zijn goed in marketing!”, zeiden we al toen we nog niet eens een naam voor ons bedrijf hadden. Op dat moment was dat natuurlijk nog een dijenkletser. Maar het ging om de houding: we willen heel goed zijn in marketing. Natuurlijk voor onszelf. Maar vooral voor onze gebruikers. We doen er alles aan om een kei in marketing te worden. En met keigoed bedoelen we: met verrassend lage kosten een enorm publiek bereiken.

Bij de keuze voor BeeTree zijn we dan ook niet over een nacht ijs gegaan. De naam moest origineel zijn en gemakkelijk te onthouden. Bovendien moest het wel wat met leren te maken hebben. Daarnaast moest de domeinnaam wel beschikbaar zijn. Een uil als symbool (al dan niet met bril en academisch hoofddeksel) kwamen we veel tegen dus die viel al snel af. Bovendien wilden we niet alleen leren uitstralen, maar ook iets van samenzijn. De site moest een ontmoetingsplek worden voor mensen die mensen die iets willen leren en van mensen die jou iets willen doceren. Zo kwamen we geleidelijk uit bij bijen, beter gezegd een bijenboom. Een plek waar bezige bijen (opleiders en cursisten) af en aanvliegen met hun zelf meegebrachte nectar (de informatie die we van elkaar leren). Soms blijf je even op de bijenboom plakken, om vervolgens rijker, want met meer wijsheid, verder je pad te volgen. BeeTree klonk goed, alternatieven vielen om diverse redenen af. 


Toen het einde van - een wat langer dan gepland - bouwtraject van de website in zicht kwam, werd het tijd om op de trom te gaan slaan. Omdat BeeTree.nl een site zou gaan worden voor iedereen, moesten we ook iedereen zien te bereiken. Hoe doe je dat? Vaak met veel geld. Maar dat past niet bij onze site. Ook zonder veel geld is het tegenwoordig mogelijk om grote groepen mensen te bereiken. Bijvoorbeeld via de sociale media. Of door hoog in de zoekresultaten op Google te komen. Maar ook daar wordt het al snel duurder. Dus probeerden we eens een grapje: een niet bestaande cursus rondom Halloween. De grap werd gewaardeerd en de veel bezoekers kwamen een kijkje nemen. Missie geslaagd. Afgelopen week was Sinterklaas aan de beurt. En dus gaf BeeTree een surprise weg. Aan Jan-Willem van der Hogen, want die plaatste de opleiding ‘Oesters en Bubbels’ en hij laat daarmee goed zien welke kant we op willen gaan met BeeTree: leren mag leuk zijn. 


Zo experimenteren we er lustig op los, op de sociale media. We gebruiken Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest en Google om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het kost veel minder dan traditioneel adverteren en je kunt je acties enigszins richten op het publiek dat je beoogt. We zien de waarde wel in van het associatieve karakter van sociale media: van het een komt het ander. En we hopen natuurlijk op flink wat 'hoort zegt het voort': mensen die enthousiast kunnen worden van BeeTree en dat doorvertellen op de sociale media. We adverteren overigens ook regelmatig voor docenten. Dat doen we gratis, want interesse in de cursussen is ook goed voor ons. 


Het lukt ons dus heel aardig om mensen naar BeeTree.nl te krijgen. We gaan daarom nog even door met dit soort acties. Kerst komt er nog aan en we willen ook nog wat cursussen weggeven. Zegt het voort!

Reacties

Populaire posts van deze blog

EDU-DEX ontsloten op BeeTree

De komende tijd gaat BeeTree geleidelijk cursusgegevens publiceren die door verschillende aanbieders beschikbaar worden gesteld via EDU-DEX. Het aanbod op BeeTree wordt daarmee sterk vergroot: we voegen zo'n 12.000 cursussen toe. Deze cursusgegevens zijn altijd actueel want dat is een voorwaarde die EDU-DEX aan de opleiders stelt. Een mooie uitbreiding dus en we verwachten dat de populariteit van BeeTree.nl hierdoor zal toenemen. Want met een groter en diverser aanbod worden we steeds relevanter voor onze bezoekers.


NCOI trekt cursussen terug van BeeTree

We waren maar wat blij met de EDU-DEX database. Daarmee konden we het cursusaanbod op BeeTree.nl sneller laten groeien tot een volwassen vitrine. Helaas pakte het anders uit. NCOI heeft ons verzocht om alle cursussen van NCOI en haar merken (Boertien Vergouwen Overduin, Bestuursacademie Nederland, Computrain, ISBW, ISES, Lectric, Marcus Verbeek Praehed, NIBE-SVV, NTI, Pro Education, Schoevers en Scheidegger) te verwijderen van onze site. We hebben deze 10.500 cursussen inmiddels verwijderd. Een domper...


Allemaal inhaken!

Na de zomervakantieperiode zijn we gestart met het geleidelijk toevoegen van de Edu-dex database aan Beetree. Dat karwei is inmiddels op een oor na gevild: op dit moment bevat BeeTree ruim 9.000 opleidingstitels en binnen enkele weken zullen het er ruim 14.000 zijn. Hiermee liggen we ruim voor op ons schema. Dat is mooi, want hoe meer cursussen, trainingen en workshops er op BeeTree staan, hoe relevanter de site wordt.

Lang niet alle opleiders zijn aangesloten bij Edu-dex. Ook die opleiders zien we graag op BeeTree terug. Daarom hebben we twee faciliteiten. Allereerst voor de opleiders die hun opleidingsgegevens in een XML bestand kunnen aanbieden. Zij kunnen gebruik maken van de importfaciliteit op BeeTree. En ook zij kunnen gebruik maken van het automatisch verversen van dat XML-bestand en dus van de cursusinformatie.

Opleiders die geen XML bestand hebben kunnen hun handmatig invoeren, met de gebruiksvriendelijke wysiwyg-editor. Ook voor hen helpt BeeTree bij het actueel houden van …